Over ons

Historie

De geschiedenis van de RET gaat terug tot 1878. Van paardentram tot metro, hybride bus en Fast Ferry.

Paarden- en stoomtrams (RTM)

Ooit zijn we begonnen met een paardentram. Dat was in 1878 en onze voorganger heette toen RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij). De RTM reed tot 1904 met paardentrams en stoomtrams in en om het nog niet uitgebreide Rotterdam.

De elektrische tram (RETM)

In 1905 kwam er een nieuwe vorm van stadsvervoer: de elektrische tram. Hiermee kregen we ook een nieuwe naam: RETM (Rotterdamse Electrische Tramweg Maatschappij). De allereerste tram reed van Honingerdijk via Beurs naar Park en was een groot succes. Eén jaar later waren er al zes tramlijnen. Het hoogtepunt was 1930 met 25 lijnen.

Bouw Metro Noord-Zuidlijn Rotterdam

Tram en bus (RET)

Op 15 oktober 1927 kregen we onze huidige naam: RET (Rotterdamse Elektrische Tram). Dat was toen de gemeente Rotterdam het particuliere RETM overnam. Een jaar later exploiteerden we onze eerste buslijn, tussen Overschie en de Coolsingel. In 1930 kwamen er zeven buslijnen bij en tien jaar later waren dat er al elf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een tekort aan brandstof. Veel bussen en trams werden gevorderd en bij een gebrek aan stroom werd het tramnet in 1944 stilgelegd.

Bouw metrolijn (RET)

Na de oorlog werd het bus- en tramlijnennet snel opgebouwd. In 1968 kreeg Rotterdam er een nieuwe vervoersvorm bij. De RET introduceerde de eerste metrolijn in Nederland. Met de bouw van deze lijn waren we al in 1959 begonnen. Na negen jaar bouwen, was de eerste metroverbinding tussen Centraal Station en Zuidplein een feit.

Grootste vervoerbedrijf van Rotterdam

Van paardentram tot metro, hybride bus en Fast Ferry. Sinds 1878 zijn we flink gegroeid. We exploiteren nu 38 buslijnen, 10 tramlijnen en 5 metro/sneltramlijnen. Dat doen we met 256 bussen, 128 trams en 160 metrotreinen.

Weer op eigen benen

De RET was bijna 80 jaar lang een gemeentelijke dienst van Rotterdam. Sinds 2007 zijn we een zelfstandige NV van de gemeente.

Fast Ferry

Sinds juli 2008 vervoeren we reizigers ook over water. Een snelle veerboot, de Fast Ferry, vaart tussen Hoek van Holland, de Maasvlakte en Pistoolhaven.

BOB-bus

In 2011 is de nachtbus geïntroduceerd, gericht op het uitgaanspubliek. De BOB-bus rijdt in de weekenden van Hoek van Holland tot Ridderkerk en van Pijnacker tot Spijkenisse.

Nieuwe buslijnen

In 2012 verwierf de RET de busconcessie voor Rotterdam en omstreken. Daarbij is het personeel en materieel van QBuzz overgenomen. Sindsdien verzorgt de RET ook busvervoer tot Maassluis, Lansingerland, Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk, Barendrecht, Delft en Zoetermeer.

ZoRoBus

In december 2012 is de vrije busbaan voor de ZoRobus geopend. Deze zorgt voor een snelle en frequente busverbinding tussen de stations Zoetermeer en Rodenrijs. Van daaruit kunnen reizigers met de metro snel verder reizen naar Den Haag en Rotterdam. De ZoRobus vormt het sluitstuk van het Randstadrail project.

Hoekse Lijn wordt lightrail

In 2013 startte de voorbereiding van de ombouw van de Hoekse Lijn tot een lightrail verbinding. Deze lijn wordt onderdeel van metrolijn B met als eindpunten Nesselande en Hoek van Holland Strand. Daarmee heeft Rotterdam in 2017 een metroverbinding van strand tot strand!

De nieuwste vacatures per e-mail ontvangen?

Meld je aan

Collega worden?